onsdag 22. oktober 2014

Min utplassering på Coop obs!

Hei igjen alle sammen! :)

De to siste ukene har jeg og klassen min vært utplassert på forskjellige steder for å lære litt mer om salg, service og sikkerhet i praksis. Jeg var utplassert på Coop obs, Vinterbro og her jobba jeg på sportsavdelingen.

Det er litt lettere å forstå og lære ting hvis du gjør dem i praksis, og ikke bare lærer og hører om det. Det er hvertfall sånn for min del, så jeg syns det er bra at vi har en slik ordning at vi skal ut i arbeidslivet en stund. For da får vi sett hvordan tingene vi lærer om fungerer i virkelighet, og da blir det sikkert lettere å forstå når læreren gjennomgår ting fremover innenfor de målene jeg har vært igjennom på jobb. Som salg, service og sikkerhet.
                                                                                                          Her tar vi oss en velfortjent pause;)

Jeg merker at det er forskjell på arbeidslivet og skolen! Jeg var mye mer sliten etter jobb, enn det jeg pleier å være etter skole. På Coop måtte jeg jo stå hele dagen og gjøre forskjellige, fysiske arbeidsoppgaver hele tiden, med bare 30 minutter pause på 8 timer.

Vi jobba jo fra 8-4 hver dag(en vanlig arbeidsdag), så det var også mye lenger dager enn jeg var vandt til. Det som var digg var at jeg aldri hadde lekser eller noe jeg måtte jobbe med hjemme, når jeg var ferdig på jobb klokka 4 var jeg liksom helt ferdig. Da måtte jeg ikke hjem å jobbe med noen lekser, øve til prøve eller noe som jeg må noen ganger etter skole. Så sånn sett syntes jeg det var veldig digg å jobbe, men alt i alt er jeg egentlig glad jeg bare går på skole enda. For da slipper jeg å være så "profesjonell" hele tiden. På coop så kan jeg ikke bare sette meg ned, eller stå på mobilen litt. Da er jeg på jobb, og må vise meg fra min beste side hele tiden. Og dette kan bli litt slitsomt i lengden, hvis man ikke er vandt til det. Så enn så lenge trives jeg veeeeldig med å bare gå på skole.

Hva er egentlig Coop?
Coop Obs er jo en veldig stor butikk. Konseptet med coop obs er at du skal kunne "handle alt du trenger billig i en handlevogn, en kasse og under samme tak" - det er ca. den setningen de bruker. Så du kan få tak i alt du trenger her inne egentlig, alt fra bygg, bolig, mat, frukt, ferskvare, barneting, sport og fritid.. Så det er mange forskjellige avdelinger her, som selger forskjellige ting. Hver eneste avdeling har hvert sitt "team" av ansatte, og jeg var da på "sport og fritid". Det finnes flere forskjellige coop butikker i Norge. Coop prøver å ha et konsept med at alt skal være omtrent likt inne i butikkene, slik at du føler at du kommer inn i samma butikk selvom du er i en annen coop butikk en du pleier. De forskjellige avdelingene skal settes opp likt på alle butikkene, og det skal være like plakater, tilbud osv.. Det er skikkelig kult at de har det sånn, for da kjenner alle seg igjen uansett hvilken coop butikk du er i. Da gjør de det lettere for kundene å handle selvom de er et annet sted! Jeg digger dette konseptet hvertfall!

Mine arbeidsoppgaver under disse 2 ukene: 
Dere lurer sikkert på åssen arbeidsoppgaver jeg fikk på coop, siden jeg ikke var ordentlig ansatt. Men de oppgavene jeg fikk var egentlig helt like som de andre ansatte fikk, som jobba på min avdeling. Jeg ble behandlet på ca. samme måte som de ansatte, det som var forskjell var at jeg ikke måtte registrere meg når jeg kom, gikk eller tok pause for jeg fikk jo ikke noe lønn. Ellers var alt omtrent likt, jeg fikk en kjapp opplæreing den første dagen, også var det rett på jobb. Jeg lærte alt som de andre ansatte også kunne, slik at de kunne bruke meg til alt.


 Jeg: 
 Sorterte sko,  Fylte på med nye varer fra lageret
 Fylte på med gamle varer(noe vi kalte påfyll)
 Ryddet generelt rundt i butikken 
 Sorterte størrelser 
 Skreiv ut priser og plakater
 Prisa varer
 Sjekka om varer hadde kommet inn i systemet  Sorterte kleshengere
 Kasta papp
 og hjalp kunder. 

Sortering av kleshengere med en annen                                         Her hjelper jeg og Victor(en annen
utplasseringselev, John-Ingar:                                                       utplasseringselev) avdelingen                                                                                                                   "barnet" med å pakke ut varer:




















                                     Her hadde vi sortert en hel vegg med sko(på høyre side):









 












                                         Her ser du et bilde hvor vi pakker ut sko til butikken:


Dette var de oppgavene som jeg rulerte på egentlig, og det var alltid noe å gjøre og mye man skulle rekke på en dag. Så jeg sto aldri stille og kjeda meg, noe som var bra for da gikk tiden ganske fort.
Det var kult etterhvert når jeg kunne se selv hva som måtte gjøres, så jeg slapp å spørre etter nye oppgaver hele tiden. For jeg følte meg litt slitsom i starten egentlig, som alltid måtte spørre om nye oppgaver når jeg var ferdig med noe. Men det gikk fort over, og jeg kom raskt inn i jobben så jeg kunne finne litt egne jobber etterhvert.



Vi hadde et eget rom hvor vi tømte papp og plast, her er noen bilder av dette rommet:



















Vi måtte sortere papp og plast hver for seg, så da putta vi pappen oppi en container og plasten i en stor søppelkasse ved siden av.







Jeg har også lyst til å si litt om kollegaene jeg hadde, for kollegaer er noe av det viktigste på en jobb. Har man gode, snille og kule kollegaer kan en arbeidsdag bli mye bedre, selvom jobben er dritt. De kollegaene jeg hadde var skikkelig hyggelige og snille folk. De behandla meg ikke som en "utplasseringselev", og ga meg de verste oppgavene osv.. Men de behandla meg som en ansatt, akkuratt som de behandla de andre. Det var digg at de gjorde det, for da slapp jeg å gå rundt og føle meg som en liten drittunge som bare var i veien. Jeg følte derimot at jeg var til hjelp, og at jeg gjorde noe bra for butikken.

De som jobba der var veldig fagdyktige og kunne alt de jobba med, de hadde også en ganske god oversikt i resten av butikken også, ikke bare på avdelingen sin. Så hvis en kunde spørte de om noe i elektro avdelingen, så kunne de svare på nesten alt selvom de jobba på sport. Det syns jeg var sykt bra og imponerende, for det er veldig masse å huske i en så stor butikk.

Noen av de var veldig serviceinnstilte og andre ikke. Det var noen som var veldig flinke med kundene, og hjalp dem og svarte på spørsmål som kom osv. Også var det noen som ikke var helt der.. De svarte liksom kort og greit på spørsmålene de fikk, men ikke noe mer. Så alle var ikke like flinke på kundeservice slik jeg så det. Men jeg tror det er fordi det er en så stor butikk, så de satser ikke like mye på kundeservice som i en liten butikk. De er mest opptatt med å ha varene ute og tilgjengelig for kundene, så de jobber mest med rydding osv..

Alle som jobba der, hvertfall på sporten var veldig flinke til å jobbe. De var ikke noen slappfisker som tok pauser her og der hele tiden, men de jobba virkelig når de var på jobb. Det var kult å se at de ga så mye, selvom noen av de jobber der nesten hver eneste dag. Jeg blei liksom sliten etter bare noen timer.. heh.. Så jeg følte et litt press på å jobbe hele tiden, og gi alt.

Så jeg likte de ansatte her veldig godt, de hadde et godt arbeidsmiljø hvor alle var like gode venner. Alle hilste på hverandre hver gang man gikk forbi hverandre, så jeg syns det var veldig hyggelig å jobbe med de! :) :) :)

Kunder:
Kunder var jo noe vi fikk hver eneste dag, og det er jo alltid en eller annen som lurer på noe eller har noen spørsmål. I starten syns jeg dette var litt skummelt, hvis jeg kunde lurte på noe jeg ikke visste. For jeg visste ikke så mye om de forskjellige produktene i starten, og hvertfall ikke fra de andre avdelingene. Og det var ofte at kunder kom å lurte på om vi hadde noe fra elektro, matvare, bygg, bolig osv.. I starten sleit jeg litt med hva jeg skulle svare kundene hvis jeg ikke visste svaret på det kunden spørte om, men etterhvert gikk det bedre og bedre. Etterhvert kunne jeg svare på fler og fler spørsmål, for jeg visste mer om produktene og hvor de befant seg i butikken. Og hvis jeg ikke visste svaret på det kunden spurte om, så bare svarte jeg at jeg ikke helt visste, men at jeg kunne hente en som kunne litt mer om det enn meg. Dette funka hver gang, så da gikk jeg bare å henta en annen ansatt så de kunne hjelpe. Så etterhvert blei jeg mer varm i trøya, og jeg syns ikke kunder var noe stress på slutten.
Det var gøy å se at jeg forbedra meg så mye, og at jeg faktisk kunne svare på det kundene lurte på!!

Dette var da et innlegg om hvordan jeg hadde det på coop, hva jeg gjorde her og litt info om coop.
Jeg håper du likte det! :)

Da var mine to uker over her, og jeg ser faktisk fram til å gå på skolen igjen! Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg liker faktisk skolen litt etter disse 2 ukene :P

Hei og hå, vi snakkes!!

Legg gjerne igjen en kommentar! :) 

 - Martine


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar